Un om de afaceri din Alba Iulia a executat silit Vodafone de două ori. Cere milioane de euro în 32 de procese

    0
    90

    Un om de afaceri din Alba Iulia se judecă cu Vodafone în mai multe procese cu o miză de aproximativ 18 milioane de euro. Claudiu Crișan este proprietarul ”Mobi Star” SRL, în urmă cu câțiva ani pe locul al treilea între dealerii Vodafone la nivel național, însă în prezent o ”afacere” în faliment. Acesta spune că, din cauza Vodafone România, a fost forțat să își închidă toate cele aproape 50 de magazine pe care le deținea în toată țara. De remarcat că ”Mobi Star” SRL a reușit să câștige deja două procese în fața ”Vodafone România” SA pentru facturi și penalități de întârziere. Firma din Alba a reușit să execute furnizorul de telefonie mobilă pentru întreaga sumă prin executor judecătoresc și chiar să-i blocheze conturile de două ori.

    ”Mobi Star” era dealer Vodafone din anul 2001. Telefonia mobilă era încă ceva miraculos în România, astfel încât afacerile în acest domeniu mergeau foarte bine. În acest context, Claudiu Crișan a reușit ca în 13 ani să deschidă aproximativ 50 de magazine în toată țara.

    Contracte impuse pentru dealerul din Alba Iulia

    În 2008, Claudiu Crișan spune că a semnat un nou contract de dealer cu Vodafone. Nu se gândea la acea dată că este vorba despre unul care până la urmă îi va îngropa întreaga afacere, din cauza condițiilor impuse de compania de telefonie mobilă.

    Acesta adaugă că pe lângă cele 35 de magazine deschise inițial până la acea dată, avea obligația să mai deschidă încă 10, încă din primul an de contract. ”Amenajarea era pe banii mei dar pe cerințele Vodafone; trebuia aprobată locația, de fapt ei alegeau orașul în care să deschid. De atunci practic n-am mai avut decizie în firma mea. Am lucrat tot timpul pe baza a ceea ce au impus ei” a declarat Crișan. Dacă nu deschidea cele 10 magazine, primea o penalizare de 150.000 de euro, conform contractului semnat.

    De asemenea, dacă în primele 3 luni de funcționare, magazinul nu îndeplinea targetul stabilit de companie, putea fi luat pur și simplu de Vodafone, mai spune acesta. În plus, Claudiu Crișan nu își putea vinde nici acțiunile fără acordul Vodafone (mai mult de 33%), fiind condiționat prin contract de plata, în caz contrar, a unei amenzi de 3.000.000 de euro. Amenda creștea la 5.000.000 de euro dacă și-ar fi vândut afacerea unui concurent al Vodafone, de pe piața de telefonie.

    Magazinele sale puteau vinde doar produse Vodafone, care stabilea cursul valutar la care se vindeau produsele; inclusiv numărul de angajați era stabilit tot de Vodafone, pentru fiecare locație în parte.

    O altă prevedere era aceea că orice litigiu trebuia soluționat la Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, în mod obligatoriu la București, deși asemenea arbitraje se pot realiza oriunde în țară. Această prevedere este un impediment major pentru reclamanții fără putere financiară, întrucât este nevoie să plătească 10% din valoarea sumei solicitate, Curții de Arbitraj. În plus, decizia Curții nu este definitivă. Dacă una dintre cele două părți este nemulțumită, disputa ajunge oricum în instanță.

    Începutul sfârșitului

    ”În 2011, au început notificările cu privire la închiderea magazinelor, de fapt la retragerea autorizației de funcționare în numele Vodafone, altfel urmând să ne fie aplicată o penalizare de 100 de euro pentru fiecare zi de întârziere. În 2012, ne-au făcut notificare pentru închiderea a 9 magazine, fără explicații. Magazinele închise au fost preluate de alți dealeri. Motivația: și-a schimbat Vodafone strategia de vânzări și marketing față de momentul autorizării” spune Claudiu Crișan.

    Proprietarul Mobi Star nu a vrut să închidă magazinele pentru că, spune el, erau profitabile. Atunci, a mai spus acesta, Vodafone a blocat încărcarea electronică, care reprezenta 90% din încasările în numerar și l-a pus pe dealer pe butuci, în imposibilitatea de a mai face plăți.

    ”După asta, au cerut plata în avans a tuturor achizițiilor: marfă și încărcări electronice, lucru imposibil după ce busese blocat fluxul financiar” a adăugat omul de afaceri.

    În ianuarie 2013, dealerul a fost forțat să cedeze magazinul de la București și cel de la Cluj Napoca pentru 2500 de euro bucata. ”Le-am cedat, banii nu mi i-au dat, i-au compensat cu încărcarea electronică, dar după o săptămână au blocat-o din nou” a spus Claudiu Crișan. Prețurile pt amenajarea celor 2 magazine au fost între 10-12.000 de euro fiecare, conform standardelor solicitate de companie, mai spune acesta.

    Aceleași magazine, alți dealeri

    ”Încărcarea electronică a fost blocată din nou în martie 2013, pentru toate magazinele. Am scris că vreau să reamenajez toate magazinele.  Le-am cerut să scoată mobilierul din magazine pt amenajarea spațiilor conform noilor standarde ale companiei. Imediat, proprietarii spațiilor au fost contactați de Vodafone pentru noi contracte de închiriere, sărind dealerul. Proprietarii m-au anunțat pentru că aveam o relație veche și bună cu ei, dar i-am lăsat să își facă contractele noi. Vodafonea scos mobilerul vechi și în acel moment a intrat în aceleași locații, prin alți dealeri” a spus omul de afaceri.

    Așa se face că în luna mai, aproximativ 60 de angajați au fost trimiși în șomaj.  În luna iunie, conducerea Vodafone i-a cerut o întrevedere în care a fost întrebat de ce nu mai face abonamente. ”I-am anunțat că sunt alți dealeri în magazinele mele. La două zile după întâlnire, toate magazinele acelor dealeri au fost închise” a adăugat Claudiu Crișan.

    Vodafone – strategie nouă, ”Mobi Star” – în faliment

    În iunie 2017, Mobi Star a intrat în faliment, însă proprietarul nu a vrut să renunțe, considerând că la mijloc a fost o strategie a Vodafone de a falimenta dealerii pentru a face loc propriei rețele de vânzări. Din acest motiv, Crișan a deschis 32 de procese în care solicită Vodafone prejudicii de câteva zeci de milioane de lei, calculate până în 2017. La acestea se adaugă penalizări de 0,15% pe zi, până la stingerea conflictului. Aceste dosare au ca obiect constatarea nulității absolute a compensării bipartite a ordinelor de plată.

    Claudiu Crișan consideră că și-a pierdut afacerea ca urmare a unui contract cu clauze abuzive, impus și aplicat de Vodafone. ”Contractul semnat în 2008 nu a fost unul negociabil ci a fost unul impus. Dacă nu semnam acele clauze, m-ar fi închis de atunci. Nu puteam să nu semnez. Aveam 35 de magazine care ar fi trebuit închise, aveam credite la bănci și o afacerea în dezvoltare, plus o mulțime de angajați. Presiunea pentru mine era dublă” a explicat acesta.

    Două procese pe acest subiect au fost câștigate

    Mobi Star SRL a câștigat deja două procese cu Vodafone România SA prin care a obligat compania de telefonie să-i plătească contravaloarea unor facturi precum și a penalităților de întârziere de 0,15% pe zi, calculate de la data scadenței fiecărei facturi și până la achitarea integrală a datoriei. Inițial, Vodafone nu a vrut să plătească însă firma din Alba Iulia a apelat la un executor judecătoresc. Dosarul s-a judecat la Tribunalul București, la secția a VI-a Civilă. Vodafone a plătit abia după ce i-au fost blocate, de două ori, conturile.

    ”Cu toate că s-a încercat stabilirea unei întâlniri cu reprezentanții Vodafone, aceștia au refuzat medierea și pur și simplu au încercat să intimideze lichidatorul, prin avocații lor. Lipsa de etică profesională a Vodafone nu face decât să confirme încă o dată atitudinea abuzivă în derularea relațiilor cu partenerii” a adăugat omul de afaceri din Alba Iulia.

    O solicitare pentru un punct de vedere cu privire la aceste informații a fost transmisă către compania Vodafone pe adresa de email indicată pe siteul propriu, la secțiunea media, joi, 16 noiembrie, la ora 13. Reprezentanții companiei nu au oferit însă nici o reacție.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here